måndag 15 februari 2010

Kockaburra är gummiträdets kung






















"Kockaburra bor i ett gummiträd, gummiträdet vajar, det vajar så, sjung ,kockaburra sjung, kockaburra gummiträdets kung!"
Jag gillade aldrig den här sången. Vi sjöng den i skolkören. Men av någon anledning så är det den här sången som jag fortfarande kommer ihåg. Jag har aldrig vetat varken hur en kockaburra eller ett gummiträd ser ut, föränn idag. Vi har gjort ett studiebesök på ett gummiträdsplantage som våra vänner äger! (Såg ingen kockaburra men den har jag senare under dagen hittat på nätet..) Så häftigt- JAG HAR FÅTT SE GUMMITRÄD!
Ett gummiträd tappas på flytande vit gummi. Sen samlas den in och tvättas. Den hälls upp i rektangulära formar och stabiliserar sig när den blandas med syra. Efter det kör man den genom två olika pressar, en för att göra gummit slätt och den andra för att göra ränder. Man behöver ha gummit randigt så att det torkar tillräckligt ute på "klädstrecket". Sen bränner man gummit eller snarare röker den för att få till det bästa resultatet och den rätta bruna färgen...
Det här var fascinerande! Jag är fortfarande alldeles salig över detta. Kockaburra och gummiträdet har efter så oändligt mänga år fått bli något mer än bara konstiga ord.

2 kommentarer:

  1. Oj ,vad häftigt!
    Men vad använder man det randiga gummit till? Säljer dom den sedan eller tillverkar dom något speciellt på plats?
    Och varför röker dom gummit?
    Dettta I måste vara något speciellt för dig att se då jag vet att du älskar att gå och besöka fabriker.
    Ha det gott

    SvaraRadera
  2. Jenny: Man säljer gummit styckvis. Det torkar inte helt/tillräckligt snabbt om man inte röker det. Genom den metoden så får man också en mera transparant ton...
    Ja, det var speciellt!! Oh happy day :-)

    SvaraRadera