tisdag 9 februari 2010

Chapati och Poori






För att baka dessa klassiska indiska bröd behöver man några få ingredienser.
Chapati: 100% Atta (rågsikt), lite vatten och lite salt, olja.
Poori: 100% (vetemjöl), lite vatten och lite salt, olja.
Att baka chapati:
Tag mjöl efter önskad mängd deg, knåda samman mjölet med lite vatten och salt.
Kavla ut degen supertunn och forma den till runda kakor.
Lägg ett bröd i en stekpanna och grädda lite på båda sidor.
Tillsätt en liten mängd olja och grädda sedan brödet färdigt.
Sen kan du njuta av varma nygräddade indiska brödbitar!
Att baka poori: Tillagas på samma sätt förutom att man tar mycket mer olja så att brödet blir högre under stekningen.

4 kommentarer:

  1. Detta skall pröva när jag har hämtat tjejerna. Vad skall man äta till?
    Går det bra med rapsolja eller ska det vara jordnötsolja att grädda dom i?
    Påminner lite om pinnbröd, men det behöver man inte kavla ut.
    Kramar på er alla.

    SvaraRadera
  2. Jag antar att flugskiten bara ger "extra krydda"
    :)

    Undrar...funkar fraserna vi lärde oss i sexan irl? Apka name kia hä och mera name ... hä

    SvaraRadera
  3. Jenny: Jag vet inte vilken olja de använder- man tar nog vad man har. Laga en god kycklinggryta med mycket sås till och sen doppar du bröden i såsen!

    Cecilia: Jag har bara testat fraserna i en stad.. problemet är att jag inte vet vilket språk som fraserna tillhör. Indierna kan sällan mer än ett indiskt språk...

    SvaraRadera
  4. Halloj!
    Jag ville bara säga att det går bra att använda bröden som korvbröd. Med lite ketchup och senap och sedan rulla in korven, så åt A och hennes kompis fyra korv med "bröd".
    Jag hade ingen kyckling hemma så jag tog det jag först hittade.
    M fick bara ett bröd att smaka på och han gillade det skarpt. Det påminner lite om Naanbröd eller hur!

    SvaraRadera