tisdag 9 februari 2010

Citronris






Lemonrice är kanske den godaste risblandningen som finns!
Lemonrice innehåller: Ris, olja, nötter, röd chili, senapsfrön, curryleaves el. någon svensk bladsort typ korianderlöv, gurkmeja, citron, salt.
Använd en gjutjärnsgryta. Häll i en stor mängd olja, typ 1 dl.
Stek nötter i oljan. Här använder de en en nötsort som jag inte tror finns i Sverige. Men man kan lika gärna använda jordnötter eller cashewnötter.
Bryt två röda chili på mitten- inte mindre bitar för då blir det för starkt, lägg ner i oljan.
Ta sen i ca 1 msk senapsfrön samt lite gurkmeja. Rör runt i fräset.
Stek ett litet tag och ställ det sedan åt sidan.
Ta fram färdigkokt kallt ris. Dela en citron på mitten och pressa ut en stor mängd citronsaft.
Häll på önskad mängd salt.
Blanda väl med fräset. Färdigt att servera.
Jag är helt övertygad om att jag kommer att laga detta ris många gånger framöver!

3 kommentarer:

  1. Detta låter också kanoners. Det kan vara något att bjuda på när Amanda fyller år nu på Lördag.
    Jag hade tänkt mig Tacos men det får nog bli något Indiskt.
    Oj, vad hungrig jag blir.

    SvaraRadera
  2. hej! Jag är nu hos Bernes och lär dom hitta din sida. Dom hälsar. från mormor

    SvaraRadera
  3. Det lät ju riktigt smaskens !!!

    SvaraRadera