onsdag 20 januari 2010

Finns vi där




Moder Teresa uttryckte sig så här:
"Maybe in our own family we have somebody who is feeling lonely, who is feeling sick, who is feeling worried. Are we there? Let us know the poor in our own families first. We have old people: they are put in institutions and they are never visited; with less and less time even to smile at each other, with less and less time to be together. Love begins at home, if we can only make our own homes temples of love."
Ur boken: The joy in loving. A guide ti daily living with Moder Teresa.

5 kommentarer:

  1. Jag kommer ihåg hur starkt det var att gå in på Moder Theresas hem och se allt hon har gjort för dessa barnen.
    Jag är på ett sätt tacksam att barnhemmet inte var öppet, då jag inte vet om jag hade klarat det just den dagen. Det var en mycket starkt själslig dag den dagen.
    Jag är visseligen en ganska blödig person, men det berörde mig djup att se detta hem och dessa underbara människor med hjärtan för andra människor.

    SvaraRadera
  2. Moder Teresa var en sanslöst klok kvinna. Jag tänker ofta att det är så lätt att se behoven i ett fattigt land som tex. Indien, men så mkt svårare att se behoven i ens närhet."Varför ser du flisan i din broders öga när du inte märker bjälken i ditt eget?" Vänner som har problem i sina äktenskap, grannar med alkoholproblem, äldre som är ensamma osv. Det är så enkelt att sätta in lite överskottspengar på ett konto mot att gå över hos grannen man inte känner på ett spontanbesök???! Ni gör ett toppenjobb! Skulle så gärna vilja vara där och hjälpa till. Vi försöker i det lilla här. Jag tror att man kan åstadkomma mkt genom små medel. Säga till dem som betyder nåt vad man känner, skänk en slant, besök dina äldre släktingar, bjud in grannarna och prata med vännerna om djupare saker än renoveringar å inköp osv. Längtar tills ni kommer hem! Kram

    SvaraRadera
  3. Så bra sagt!
    Tack för tankarna... det gick bra. B mådde dåligt nästan hela vägen, men inte några fler tömningar tack och lov! Saknar er!

    SvaraRadera
  4. WOW! Så bra o tänkvärt!
    Kram Matilda

    SvaraRadera
  5. Shirin: SÅ glad jag blir att du saknar oss redan :-)

    SvaraRadera