onsdag 27 oktober 2010

Myrstackar


.
Det finns många kära namn på arraksbollar. Den varianten som jag själv fick baka när jag var liten heter myrstackar. I det receptet använder man en färdig sockerkaka. Och det var precis vad vi gjorde som barn de gånger som mamma misslyckades med sina kakor där hemma. Förra veckan bjöd vi familjen på semlor och då hade jag stansat ut locken till stjärnor. Det blev väldigt fint men kanske lite slöseri med alla brödkanter som jag fick lägga åt sidan. Visste inte riktigt vad jag skulle göra med alla semelkanter men hade inte hjärta att kasta bort dem... semlor är ju något alldeles extra. Plötsligt kom jag ihåg hur mamma gjorde när jag var liten- hon gjorde myrstackar!! Nu på morgonen har min stora tjej rullat bollar och min lilla tjej dekorerat myrstackarna med chokladströssel. Vilket kalasfika!
.
Här kommer receptet till alla er som vill uppleva lite nostalgi:
1 st färdig sockerkaka (eller andra brödsmulor) ca 500 gr.
1,5 dl socker
125 gr smör- rumsvarmt
3 msk kakao
1 dl arrakspunsch
150 gr chokladströssel
.
Kör sockerkakan i en mixer. Häll ur smulorna i en annan bunke.
Mixa smör och socker i mixern.
Tillsätt alla övriga ingredienser. Rör om ordentligt.
Ställ degen i kylen någon halvtimme.
När smeten svalnat , forma små bollar och rulla dem i chokladströssel.
Förvara i kylen, eller ännu bättre i frysen så att de hårdnar ordentligt.
Sen kan du unna dig ett mysfika mitt i vardagen!

2 kommentarer:

  1. mmm... ser gott ut! lite klurigt att hitta arrakspunsch här borta bara... :)
    kram, kram

    SvaraRadera
  2. Tack för receptet! Det ska jag givetvis testa!// Cissi

    SvaraRadera