måndag 22 mars 2010

Morgon-mys




Jag har aldrig träffat något barn som gillar att mysa lika mycket som T. Det är helt underbart! Undrar bara hur hon skulle få det behovet tillfredsställt om hon skulle börja på dagis till hösten? Jag bllir stressad bara av att tänka på allt jäkt som det skulle innebära...
Det finns en dikt som beskriver detta dagis-fenomen på ett riktigt bra sätt: BRÅTTOM av Finn Zetterholm

Lilla Skrutt har alltid brått
jämt är hon på väg
hon får flänga som ett skott
med för stora steg.

Upp på morron klockan sex.
Vakna, skynda på!
Kastar i sig mjölk och kex.
Skrutt, vi måste gå!

Raska på till bussen nu!
Heja, Skrutten min!
In på dagis klockan sju
med mössan ut och in.

Av med jackan, skynda på,
frukost, utflykt sen!
Sno dig, Skrutt, ta på dig då
snart går vi in igen!

Mellanmål, sätt fart nu, Skrutt,
vi ska samlas ju!
Se din pappa kommer, Skrutt,
Det är bråttom nu.

Hem igen, ät upp din mat,
snälla Skrutt, sno på!
Skrutt, du måste sova snart
kvicka på nu då!

Lilla Skrutt har alltid brått
jämt är hon på väg
hon får flänga som ett skott
med för stora steg.

Jag önskar att mina barn inte ska tvingas att ta för stora steg. De ska inte behöva släppa taget om mig innan de själva vill det...

4 kommentarer:

  1. Alltså... Tänk hur många har det...
    Kommer du ihåg vad Åsa sa? Att vi ska se oss själva som ett trappräcke. Vi ska inte släppa taget om barnen, de ska släppa taget om oss... och att det är olika för olika barn... Kommer aldrig glömma detta!

    /kram Stina

    SvaraRadera
  2. Man blir stressad av att bara läsa dikten. Man känner sig tacksam, tänk att ha haft 5 barn och aldrig behövt uppleva jobbstressen utan jag har fått vara en lyxig hemmafru./kram mamma

    SvaraRadera
  3. Till den lyxiga hemmafrun Mamma:
    Jag är så oerhört tacksam för det mamma! Nu kommer det tårar...

    SvaraRadera
  4. Ja... tänk vilken förmån vi har att få vara hemma med våra underbara skatter, det vi sätter högst i livet. "Länge leve hemmafrun...!!!"

    Kram Matilda

    SvaraRadera