söndag 7 mars 2010

Anokhi

Söndag -vilodag! Jag har inte sprungit i affärer idag trots att det blir en sån film jag väljer att visa. Vi har under eftermiddagen bara varit hemma och tagit det lugnt. Vi är trötta... väldigt trötta. Det känns som ett ok av trötthet över oss. Det är varmt här men det är annat också...

Idag när vi stängde in oss i sovrummet och skulle vila lite med AC-apparaten sprutande över våra huvuden, så gick den sönder. Den här gången gick det bra- efter bara några minuter så var en elektriker inne i lägenheten och grejade lite. AC:n gick igång igen men har tyvärr stannat ett varv till efter det, suck. Men nu fungerar den igen och vi hoppas att den fortsätter göra det under hela natten! Det är så svårt att sova när det är för hett i rummet.

Nu tillbaka till varför jag valde att visa denna film idag. Under veckan som gått besökte jag och väninnorna nämligen denna fantastiska tygbutik. En mamma åker till Sverige om två veckor och gjorde därför en härlig tygbeställning. Jag funderar på att göra samma sak innan jag åker hem. Det är lite svårt bara att veta vad man ska köpa när man inte har någon aning om hur det kommer att se ut där vi ska bo! Är det någon som har ett smakråd att ge om vilket tyg som är snyggast?! Jag har fastnat lite för det ljusgröna tyget högst upp med ett ljust "kinesiskt" mönster bestående av kvistar och fåglar. Egentligen är inte ljusgrönt min favoritfärg, men det var så snyggt! Sen har jag en till fråga; är 210cm en bra gardinslängd eller ligger standard på nästan 215cm?

3 kommentarer:

  1. Hej! Gardinlängden är nog oftast minimum 215 cm färdig längd men blir det huset ni tänkt blir det väl att lägga på 1 m extra /längd....minst
    Allt beror ju på vilken upphängning man har.
    Hoppas trycket lättar och AC-en fungerar så ni återfår styrka och glädje för den tid ni har kvar där. Vi tänker på er många kramar från Mormor och morfar.

    SvaraRadera
  2. Åh vilka fantastiska tyger!!! Förstår att du är sugen på att köpa med hem. :-) Standardlängd brukar ligga på 220 el 250. Alla Ikeas färdigsydda ligger på 250. Kollade på Ellos hemsida o där kan man välja mellan 220 o 250. Väldigt kul att få se lite filmer från ert äventyr! :-)

    SvaraRadera
  3. Hej Ida.
    Jag skulle nog rekommendera dig att köpa extralånga och sen lägga upp när du har dom på plats. Det kan skilja sig från rum till rum.
    Htex gardiner ligger mellan 245-250. Om du tar 300cm så kan ju stumpen som blir över, bli en löpare eller nått.
    Oj vad mycket härliga tyger. synda att vi inte orkade ta oss dit. Jga förstår att ni är trötta i värmen. Igår satt vi i uterummet och åt middag och då var det 27grader. Det är så härligt att sitta i tshirt och titta på snön utanför.

    SvaraRadera