tisdag 27 oktober 2009

Slemmigt, men mättande!


Vad ska man säga... Idag hade vi middagsfrämmande och jag hade äran att få bjuda på blomkål! När man köper blomkål här så får man ta den som är minst brun så att säga. Sen när man kommer hem så skalar man av ett lager med potatisskalaren innan den är redo att kokas. Vilket jag gjorde denna dag. När blomkålen kokat färdigt reflekterade jag över att den var lite annorlunda i färgen men sen tänke jag inte mer på det. På med lite smör, salt och peppar och sen fram på köksbordet. Våra gäster äter inte denna fantastiska grönsak i sitt eget hem så det var lite extra kul att få bjuda dem på denna delikatess. Nu till problemet. När vi hade ätit ungefär halva så märkte jag att det var nog så mycket svart färg inne vid roten på en kvist... Där inne låg en kokt tusenfoting!!! Så äckligt. Blomkålsbiten som jag hade i munnen smakade plötslig inte lika himmelsk. Inte konstigt att blomkålen hade en lite annorlunda färg när den kokats i tusenfotings-buljong...

2 kommentarer:

  1. Rena rama FEAR FACTOR:

    Och nu Ida har du än en gång bevisat att
    "Fear is not a factor for you" !!

    Kram Magda

    SvaraRadera
  2. Magda: Det var den roligaste kommentaren hittills:-)

    SvaraRadera