tisdag 24 november 2009

Fullkorns-semlor!


Har under många dagar längtat efter semlor. Efter att våra G-borgare lyckats frakta hit vispgrädde har tiden länge varit mogen för detta fulländade fika. Detta skulle bli dagen D! Vad jag inte visste efter att beslutet var taget var det kommande mjöl-problemet...
Under några dagar innan så har jag jagat efter margarin som varit slut på det flesta mataffärer. I brist på margarin så bestämde jag mig slutligen för att köra på det "smöret" (Nutralite- healthier than butter) vi använder till mackor.
Hur som helst så visade det sig att min mjölpåse hade följande text på sig; 0% maida, 100% atta. Detta innebär för er som inte kan språket att min mjölpåse hade 0% vetemjöl i sig och 100% grövre mjöl (vet inte vilken sort atta är men det luktar bagarstuga om det...). Semelbullarna skulle komma att bli fullkornsbröd, vilken katastrof!
Dock var min längtan efter semlor så stor att bullarna ändå blev bakade och sen fyllda med svensk mandelmassa och svensk vispgrädde. Resultatet blev inte alls så tokigt faktiskt!
Det blev semlor till middag idag och vi behövde inte ens ha dåligt samvete- rena hälsobullarna!

12 kommentarer:

  1. HÄRLIGT! att du äntligen fick dina efterlängtade semlor, även om det kanske skulle passat bättre med saffransbullar i adventstid.Men allt är ju annorlunda för er nu så det får väl ingå i "paketet" med Indien.

    SvaraRadera
  2. Dom blev hemskt söta iallafall.
    Nu får jag oxå fixa detta till kvällsmat om Martin ser detta.

    Kram från hon som gladeligen stod för grädden.

    (Föresten så har jag kollat upp ATTA och det är en blandning av fullkorn och common wheate, som är ett namn på en sorts vete. Allstå lite grövre mjöl perfekt till Scones, eller hur)

    SvaraRadera
  3. Ha ha ha. Fullkornssemlor?! Skulle kanske kunna bli en hit här i norr med?

    SvaraRadera
  4. Du måste verkligen varit sugen;-)
    Har åkt till K-D med barnen idag. Barnen sov i bilen och är nu fortfarande vakna och härjar runt. Kl är nu 21.40. Men nu är det läggdax. Kram Mimmi

    SvaraRadera
  5. Mimmi: jag måste vara trög en jag fattar inte vad K-D står för... nu blir jag ännu mer nyfiken var ni har åkt bara för det!

    Gräddleverantören: du är ju för söt, tack för info om Atta! blev det några semlor där hemma?

    Anonym: hallå hallå- vem är du?

    Cia: kör hårt, fullkorn är helt okej!

    SvaraRadera
  6. Mimmi: Ja! Nu fattar jag vad du mena, jag var verkligen trög :-)

    SvaraRadera
  7. Nej, det blev inga semlor han har nog inte läst på bloggen idag. Vi får se när det bli!

    SvaraRadera
  8. Anonym =mamma i norr. Idag adventspyntas det i Jävre,samt bakas och kokas knäck för öppet hus i nya lokalen på stan skyltsöndag.

    SvaraRadera
  9. Ja , precis Karlstad. Vaknade inatt och hade dåligt samvete över mitt förra inlägg. Semlorna var ju säkert jättegoda, tyckte bara det var lite synd att det inte blev på riktigt mjöl då längtat så länge. Ja, ja typiskt mig att tänka för mkt. Hoppas att du inte tog illa upp. Love U, kram Mimmi

    SvaraRadera
  10. Mimmi: jag tog inte illa upp!

    Anonym: jasså du fortsätter vara lite småhemlig...får ge mig bättre ledtrådar!

    Jenny:ska jag skicka honom ett meddelande på skype ;-)

    SvaraRadera
  11. semlorna smakade super med grädden och mandelmassan på! tack! :)

    SvaraRadera
  12. Nu blev jag grymt semmelsugen... Fast på varianten utan fullkornsmjöl... ;)

    SvaraRadera