fredag 12 november 2010

Bananglass


Foto: Med min iphone.
.
Ibland är man värd att festa till det lite extra. Det gjorde min familj ikväll. Jag bjöd på bananglass till kvällsmat! Receptet såg vi på Bolibompa häromdan...
.
Ingredienser:
Banan och åter banan.
.
Hur man gör:
Hacka några bananer i mindre bitar. Lägg dem i en burk och stoppa dem i frysen tills de är helt genomfrysta. Använd en mixer och mixa runt bananerna i ca fem minuter. Servera i skålar och njut.
.
Hur det gick för mig:
Att hacka bananer och frysa in var jag väldigt snabb på. Däremot så blev det svårare när jag skulle ta fram dem och förbereda glassen. Bananerna satt fast i en enda stor fryst klump i burken. Jag micrade dem en liten kortis. Att hälla bananerna i mixern gick lätt som en plätt men sen stötte jag på ytterligare ett problem. Min mixer var lite för klen och orkade inte köra runt de stenhårda bananerna. Efter diverse småfix så kunde jag få itu bananbitarna i mindre stycken. Sen började det lukta bränt.... Mixern var nära att ge upp och blev brännhet. Då fick jag ta till en snabbt nerkylningsvariant genom att ställa ut apparaten i minusgraderna på bron... Kunde dock inte hålla tålamodet uppe allt för lång stund utan tog in mixern igen när den kändes så där lagom ljummen på plasten. Lite försiktigt körde jag sen bananerna ytterligare en stund innan mitt förnuft sa till mig att det var bättre att få behålla mixern än att lyckas med bananglassen... Till min stora lycka så såg bananerna vid denna tidpunkt väldigt glasslika ut ändå och jag kunde plocka fram några efterrättsskålar. En lycklig och nyfiken familj satte sig sedan runt bordet, tände ett levande ljus och smakade på den nyttiga bananglassen.
.
Resultat och betyg:
Trots allt motstånd så fick jag till en hyfsad glasskänsla hos bananerna. De hade en god kall men lite klistrig smak.
Jag ger glassen som smakupplevelse 3 baner av 5 möjliga,
men som nyfikenhetsupplevelse 5 bananer av 5 möjliga.
.
Testa gärna!
Du har kanske en bättre mixer än jag :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar