söndag 5 september 2010

Kukkolaforsen


























Helgen har för mig och tjejerna bestått av husvagnsliv! Maken har varit hemma i Jävre och förberett en resa till Uppsala där han ska renovera vårt hus hela kommande veckan. Tillsammans med tre av mina syskon med repektive familjer samt mamma och pappa har vi tillbringat helgen uppe vid kukkolaforsen alldeles intill Haparanda. Det var väldigt länge sedan jag sov i en husvagn och för T var det premiärturen. Sådana här turer är väldigt härligt att uppleva med barnen (önskar att M fått uppleva det oxå). De tycker att allt är jättespännande! E pratade för husvagnarnas fördelar under hemfärden idag- det är så bra att ha en husvagn (när man har handlar på biltema i Luleå) för då är det bara att gå in i husvagnen efteråt och äta en smörgås...
Kukkolaforsen var en vacker plats. Något lite unikt var också att fiskare stod på bryggor utlagda i forsen och fångade sik med enbart håvar! Vad som också var en fördel med campingen var dess placering nära IKEA som numera finns så långt norrut som Haparanda! Under lördagen åkte vi dit och shoppade loss. Det var lite smålustigt att behöva åka 20 mil för att få handla där. Man har varit bortskämd med affärer i Uppsala... Under söndagen sen så åkte jag och tjejerna med pappa och lillasyster för att uppleva Finland på andra sidan bron. Fast E tyckte inte att det var så häftigt, det är ju inte första gången hon är utomlands direkt. Hon hade nog hellre stannat på campingen och lekt med en av alla sina favoritkusiner.
Tack alla inblandade släktingar för en mysig helg! Jag gör gärna om det, fast med min man vid min sida...

3 kommentarer:

  1. Jag ser fram emot nästa resa! Då kan man ju åka ännu längre norrut till Riksgränsen eller norska kusten. Långt bort från IKEA ;-).

    SvaraRadera
  2. "Man ska ha husvagn..." och vad underbart vackert det är vid Kukkolaforsen. Har inte provat på forsränningen, men kanske en vacker sommardag ! Siken är supergod, den har jag provat !
    Ikea i Haparanda går ju inte att åka förbi när man är i trakterna och en Tur till Torneå är ju bara en promenad bort :o)! Det lite trist att både centrala Torneå och centrala Haparanda blivit som sovstäder, sen de stora affärsjättarna kom...
    Kul att ni var där och varma kramar från oss här :o)!!

    SvaraRadera
  3. Så fiiina bilder du tagit! En härlig helg var det/ Jenny.

    SvaraRadera